Dersom du opplever at vannet i hele eller deler av boligen er borte og du mistenker at dette skyldes lekkasjesikringssystemet, følg stegene under.
1. Finn ut om Waterguardsystemet har gått i alarm
Høres en pipelyd (alarm) fra Waterguard ventilstyringsadapter eller fra en sentralenhet/betjeningspanel? Isåfall har systemet oppdaget vannsøl/lekkasje og dermed stengt av vannet. Gå isåfall videre til punkt 2
Hvis systemet ikke har gått i alarm, og du er sikker på at det ikke er noe vannsøl eller lekkasje i boligen, gå til punkt 4.
2. Sjekk etter vannsøl/lekkasje
Oppsøk områdene i boligen hvor vannsensorene er plassert og se etter vannsøl. Hvis du ikke vet hvor sensorene er plassert, kikk i kjøkkenskapet under vasken, under oppvaskmaskinen, i vannfordelerskap, ved varmtvannsbereder, ved hovedstoppekranen, ved inspeksjonsluke til utekran eller i andre rom med vanninstallasjon.
2. Hvis du finner vannsøl, tørk det opp og finn ut hvor vannsøl kommer fra. Hvis du mistenker lekkasje på rør eller rørkoblinger, kontakt rørlegger for bistand.
3. Når vannsøl er tørket opp (eller du ikke finner søl) og det ikke er noen indikasjon på lekkasje, kan du forsøke å åpne vanntilførselen igjen.
3. Tilbakestille systemet og åpne ventilen
Når vannsøl er tørket opp og du har fått avkreftet en eventuell lekkasje på rør/rørkoblinger, kan du forsøke å nullstille systemet:
Systemer uten betjeningspanel: Trykk på RESET-knappen på ventilstyringsadapteret (strømadapteret med Waterguard-logo på).
System med betjeningspanel: Trykk på RESET på betjeningspanelet en gang for å dempe lyden. Trykk på RESET knappen igjen for å åpne ventilen.
Hvis systemet går rett i alarm igjen, så er en eller flere sensorer fortsatt våte. Gjenta isåfall punkt 2. Alternativt kan det være annen årsak til falsk alarm. Se isåfall denne artikkelen for mer informasjon.
Du kan også forsøke punkt 4 under.
4. Deaktivere systemet (Nødløsning for å få tilbake vannet)
Hvis du er trygg på at det ikke er noe vannsøl eller en reell lekkasje/feil på rørkoblinger i boligen, så kan du i de aller fleste tilfeller trekke ventilstyringsadapteret ut av stikkontakten for å få tilbake vannet (som en nødløsning mens feilen med systemet utbedres).
Men vær obs på at du da ikke har en fungerende lekkasjesikring. Vær derfor ekstra oppmerksom på om det dukker opp nytt vannsøl (Isåfall settes ventilstyringsadapteret tilbake i stikkontakten for å stenge vannet - evt. skru av hovedkranen til boligen. Kontakt deretter Waterguard kundeservice eller en rørlegger ved neste anledning for hjelp til utbedring av feil på systemet
Hvis du opplever at vannet fortsatt ikke kommer tilbake når ventilstyringsadapteret er trukket ut av stikkontakten, så skyldes dette et av følgene:
1. Feil på Waterguardventilen (f.eks. rust eller fremmedlegemer i ventilhuset)
2. Systemet er et såkalt "Normally Closed" system. (sjekk om det står "Normally Closed" på undersiden av adapteret)
I disse tilfellene må du kontakte Waterguard kundeservice, evt. en rørlegger direkte, for bistand.
PS! Det også hende vanntilførselen/vanntrykket til boligen har stoppet. Isåfall må du kontakte din kommune for hjelp.
Når dette ventilstyringsadapteret trekkes ut av stikkontakten, så vil man i de aller fleste tilfeller få tilbake vannet. NB! Aldri trekk ut adapteret hvis du er usikker på om det er en reell lekkasje i boligen.
Kommentarer
0 kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.