Waterguard tilbyr 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett for alle sine produkter. Les mer om våre garantibetingelser nedenfor.
Waterguard Produktgaranti
1. Garantiens omfang
Disse garantivilkår gjelder mellom Waterguard Intl. AS, org.nr. 984 750 862, Bragernes Torg 2A, 3017 DRAMMEN (heretter «Waterguard») på den ene siden, og forbrukeren eller en bedriftskunde (godkjent installatør) på den annen side.
Garantien gjelder for de Waterguardprodukter og tilbehør som er omhandlet på www.waterguard.no.
Garantien er ment å gi forbrukeren og bedriftskunder et utvidet vern i forhold til forbrukerlovgivningens alminnelige bestemmelser.
Garantien erstatter ikke ordinære forsikringsordninger, så som vannskadeforsikring,
innboforsikring og lignende.
2. Vilkår for garantiens gyldighet
For at garantien skal gjelde, må forbrukeren kunne dokumentere eller på annen måte sannsynliggjøre at
følgende vilkår er oppfylt:
- Produktet må ha vært kjøpt gjennom en av Waterguards autoriserte forhandlere senest fem år før den dato et garantikrav oppstår.
- Produktet må ha blitt installert og testet av autorisert rørlegger før systemet ble tatt i bruk.
- Dersom Produktet har vært tilkoblet husets alarmanlegg eller tilsvarende elektroniske systemer, må
dette ha vært gjennomført av autorisert el.installatør. - Produktet må ha vært installert og testet av installatøren i overensstemmelse med Waterguards
installasjonsveiledning. - Produktet må i garantitiden ha vært brukt, testet og vedlikeholdt av forbrukeren i overensstemmelse med Waterguards brukerveiledninger.
- Produktet må kun ha vært montert med Waterguard originaldeler.
3. Garantiens rekkevidde
Waterguard garanterer at Produktet skal fungere til sitt formål og uten funksjonsfeil eller andre typer mangler i materialer og programvare fra og med kjøpstidspunktet og i fem år deretter.
I garantitiden dekker Waterguard kostnadene ved reparasjon av det angjeldende produkt, eventuelt erstatningsprodukt dersom det angjeldende produkt ikke lar seg reparere regningssvarende.
Installasjon av erstatningsprodukt, utført av en autorisert installatør, dekkes dersom det er påkrevd ihht. gjeldende lovverk.
Waterguards produkter er videre dekket av en alminnelig ansvars- og garantiforsikring, begrenset til NOK
200.000 pr. tilfelle ved person- og/eller eiendomsskade.
Ved salg fra Waterguard til profesjonelle bedriftskunder (godkjent installatør), er Waterguard ansvarlig for mangler i henhold til NS8409:2008 punkt 11.
4. Begrensninger i garantiansvaret
Waterguard står ikke ansvarlig for funksjonsfeil eller andre mangler ved Produktet som har sin årsak i annet enn produktets konstruksjon og utførelse, herunder bl.a. svikt i kundens eget alarmsystem, mekanisk påført skade etc.
Waterguard står ikke ansvarlig for utskiftning og/eller reparasjon av Produktet samt eventuell erstatning for annet direkte økonomisk tap som oppstår som følge av garantibrudd.
Waterguards ansvar omfatter således ikke følgetap, konsekvenstap eller andre former for indirekte tap.
Forbrukeren har for øvrig selv ansvar for å søke å begrense et potensielt eller faktisk skadeomfang så langt dette er mulig. I den grad forbrukeren unnlater slik skadebegrensning, kan Waterguards erstatningansvar lempes eller falle helt bort.
5. Garantikrav og reklamasjoner
Waterguard må motta varsel så snart som mulig dersom feil på Produktet kan lede til garantikrav og/eller
erstatningskrav, eksempelvis ved fare for vannskader.
Waterguard skal ha rett til å velge hvorvidt Waterguards eget personell eller annet autorisert fagpersonell skal sendes ut til installasjonsstedet, samt å avgjøre hvordan garantikravet kan imøtekommes.
Dersom Waterguard ikke responderer innen rimelig tid på forbrukerens henvendelse, har forbrukeren rett til å kontakte autorisert rørlegger direkte.
Ved salg fra Waterguard til profesjonelle bedriftskunder (godkjent installatør), følger regler om reklamasjon på mottatt leveranse hos B2B-kunde reglene i henhold til N"8409:2008 punkt 12.1, 12.2 og 12.3. Reklamasjonen skal være reklamert innen 5 år fra mottatt leveranse.
6. Forbrukerens erstatningsansvar
Forbrukeren kan gjøres ansvarlig for utlegg, kostnader og annet tap som er påført Waterguard i oppfølgingen av forbrukerens urettmessige garantikrav, herunder men ikke begrenset til egen ressursbruk, utlegg og kostnader til autorisert rørlegger eller annet kvalifisert fagpersonell, utgifter til reise etc.
7. Verneting
Ved tvister eller annen uenighet vedrørende gyldigheten, tolkningen eller håndhevelsen av denne
produktgaranti, skal norsk lov gjelde. Tvister som ikke kan løses gjennom minnelige forhandlinger mellom forbrukeren og Waterguard, skal løses ved de alminnelige norske domstoler med mindre ufravikelig lovgivning bestemmer at annet verneting skal gjelde.
8. Utvidet garanti for aktiverte Waterguard+ systemer
Waterguard+ systemer som er aktivert av en autorisert installatør (ihht. installasjonsintruks) får automatisk utvidet garanti på tilsammen 10 år. Et aktivert system betyr at systemet er registrert i Abra cloud connection via en internettforbindelse.
9. Endring av garantivilkår
Waterguard forbeholder seg retten til å oppdatere og justere garantivilkårene.
Kommentarer
0 kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.